Studiile arată că bucătăria o schimbați o dată la 15 ani, mașina la 3-5 ani. Proiectarea și fabricarea unei bucătării nu este la fel de dificilă ca același proces pentru o mașină. Însă riscurile unei alegeri greșite sunt mult mai mari: mobila de bucătărie nu are valoare de revânzare, decât dacă este bine făcută și o vindeți cu tot cu unitatea locativă în care este instalată. O mașină se vinde, este doar o chestiune de preț și timp pentru a o valorifica.
Trebuie să țineți cont că a cumpăra o bucătărie este un proces complex care necesită experiență. Experiență pe care dumneavoastră nu o aveți. De aceea trebuie să aveți încredere în echipa cu care lucrați.
Un proiectant competent va ține cont de cerințele specifice ale utilizatorului și le va transpune în proiect. Vă va pune întrebări despre stilul dumneavoastră de viață ca să poată construi cel mai potrivit proiect în spațiul dat. Două persoane în același spațiu vor avea proiecte diferite.
Ce trebuie să aveți în vedere:
-întrebați de când lucrează proiectantul și instalatorii în firmă (o bucătărie este un proiect complex, presupune lucru în echipă și o echipă bună se sudează în timp);
– încercați să aflați de unde a învățat proiectantul să amenajeze bucătării;
– dacă cel ce vă proiectează bucătăria gătește o dată pe lună și atunci fierbe paste nu vă puteți aștepta să înțeleagă cum funcționează o bucătărie (a se citi: aveți grijă cu designerii care mănâncă la restaurant);
– încercați să aflați dacă proiectantul a vizitat fabrica, mai ales în cazul în care această fabrică este în afara țării (pentru că în cadrul vizitei proiectantul poate să ia contact cu toată gama de produse, altfel proiectantul comandă corpuri pe care nu le-a mai văzut niciodată și deci învață pe banii dumneavoastră.)
– aflați cât de des merge proiectantul la lucrări să vadă cum sunt instalate configurațiile vândute (omul din greșeli învață – dacă nu le vede, le va repeta);
– întrebați de când este firma pe piață;
– fiți atent dacă vi se pun întrebări referitoare la modul dumneavoastră de viață (numar de persoane din casă, dacă aveți ocazii speciale pe care le organizați în casă, etc.);
– de ce nu, întrebați dacă puteți discuta cu un fost client să vedeți ce impresie are acesta după finalizarea instalării;
– fiți atent dacă fac analiza funcțională și vă prezintă cum s-au gândit că ați putea organiza corpurile.
Pentru răspunsuri sincere puneți întrebările într-un mod voalat, de exemplu nu întrebați: “De când lucrați aici?”, ci puneți întrebarea: ”Ce soft performant de proiectare aveți – de când îl folosiți? Cât de greu este să treci de la un soft la altul?”. Nu întrebați ”Dumneavoastră ce calificări aveți să proiectați bucătării?” ci ”Ce tip de mobilier vă place cel mai mult să proiectați? Cred că e complicat – de unde ați învățat?”. Pentru a testa sinceritatea, afirmați că doriți ceva care să fie evident în contradicție cu principiile de ergonomie sau cu ceva ce a enunțat proiectantul/vânzătorul înainte. Încercați să deosebiți un vânzător bun care știe să se facă plăcut de un proiectant competent care cunoaște principiile de ergonomie și vă explică avantajele și dezavantajele variantelor discutate
.